اردیبهشت تئاتر ایران؛ بزرگداشت روز جهانی تئاتر


شیراز، شهر آرامش و بهارنارنج عصر پنجشنبه ، بيست و نهم اردیبهشت 1390 میزبان اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران بود.
ʼ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: تمام تلاش ما در استان فارس بر ایجاد وحدت و هم گرایی در حوزه فرهنگ ، ادب و هنر بویژه هنرهای نماشی است ʽʽ

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس :دکتر منصور طبیعی در ویژه برنامه روز جهانی تائتر در شیراز  افزود: هیچ زمانی ادعا نمی کنیم که شایسته و درخورشان هنرمندان استان بتوانیم از آنها قدردانی کنیم و فقط در تلاشیم بتوانیم ذره ای از مشکلات این بخش را مرتفع کنیم تا اهالی این هنر بتوانند با سهولت و فراغ بال این هنر را ادامه و به نسل بعد منتقل کنند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما در استان فارس بر ایجاد وحدت و هم گرایی در حوزه فرهنگ و ادب و هنر  بویژه  هنرهای نماشی است گفت :تئاتر استان فارس نیازمند همگرایی و وحدت است  و در این صورت به جایگاه واقعی خود میرسد.

او گفت : همه همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس  بر این است  تا هنرمندان تئاتر استان را فارس با فراق بال بتوانند هنرخود را ارائه دهند.

طبیعی خطاب به یکی از منتقدان  انجمن تئاتر استان فارس به نام سجاد  افشاریان که مدتی است در تهران مدعی اجرای تئاتر است و قبل از سخنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بر هم زدن روال عادی این روز بیاد ماندنی و منظم برای اهالی تئاتر که هر ساله با شکوه خاصی برگزار میشود سعی در انتقاد و تخریب انجمن  تئاتر فارس  داشت  اضافه کرد: مدعی هستیم در حد بضاعت خود هر کاری که می توانستیم برای تائتر استان فارس انجام داده و خواهیم داد. 

 در این قسمت از مراسم روز جهانی تئاتر در شیراز ،سجاد  افشاریان که خود را نماینده عده ای از  اهالی تئاتر میدانست از  جمعیت حاضر تقاضای ترک سالن  را کرد و پس از عدم توفیق  جلسه را ترک کرده و حاضر به شنیدن سخنان هنرمندان و  مسئولان انجمن ها و برگزیدگان ارزشمند تئاتر فارس و همچنین سخنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نبود  که  منصور طبیعی با تاکید بر اینکه عده ای سعی دارند تئاتر مذهبی که ریشه در مفاهیم عمیق دینی و ملی دارد را جز تئاتر محسوب نکنند گفت : سیاه نمایی در عرصه تئاتر فارس  و زیر سوال بردن تعزیه عواقب خوشایندی برای این عده ندارد.

وی ادامه داد: :از سال 86 تاکنون که در زمینه فرهنگ و هنر استان فارس خدمت می کنم بیشترین ارتباط اداره کل با اهالی تائتر استان فارس بوده است و تلاش شده آنچه به عنوان تعزیه مورد بی مهری  قرارگرفته بود دوباره احیا شود .

 وی با بیان اینکه مخالف ارائه آمار هستم اظهارداشت: شاید نتوانسته باشیم در خور شان و جایگاه هنرمندان استان فارس فعالیت کنیم اما تمام همت خود را در جهت بهتر انجام دادن وظائف خود به کار گرفته ایم.

طبیعی همچنین با اشاره به سالن های تائتر در استان فارس و شهر شیراز افزود: تا سال 86 در سطح استان فارس فقط تعداد 20  مجتمع فرهنگی وجود داشته است اما از سال 86 تاکنون این میزان به 42 مجتمع فرهنگی  در محیط آن یک سالن آمفی تئاتر جهت فعالیت های نمایشی پیشبینی شده  رسیده است. وی بیان کرد: حمایت از تائتر استان فارس از اولویت فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است.

طبیعی گفت: این در حالی است که در حدود چهار سال اخیر بیش از 20 مجتمع فرهنگی هنری  به  استان فارس اضافه شده است که عده ای با بی اطلاع سعی در سیاه نشان دادن فعالیت ها می کوشند .

وی اضافه کرد: چند سالی است که با دانشگاه شیراز بر سر گرفتن تماشاخانه این دانشگاه، تعمیر آن و در اختیار اهالی تائتر شیراز قرار دادن در حال رایزینی هستیم .

طبیعی ادامه داد: جلسه امروز به پاس تشکر و سپاس از هنرمندان تلاشگر این عرصه در استان فارس است. در این مراسم از هنرمندان تئاتر استان فارس، گروه های نمایشی و انجمن های نمایشی شهرستان ها تجلیل شد.

 از نکات قابل توجه این جلسه حضور هنرمندان پیشکسوت  و اساتید عرصه هنرهای نمایشی مانند استاد رحیم هودی استاد بخشی زاده ، استاد سپاسدار ،استاد علی نقی رزاقی،رکنی ،ضیاییان بود که با همدلی خاصی از همه هنرمندان تئاتر با حرکت وحدتگونه خود خواستار وحدت و انسجام در هنر محبوب و تاثیر گذار  تئاتر شدند.

در پایان این برنامه انجمن هنر های نمایشی با تقدیر از فعالیت انجام شده خواستار ادامه فعالیتهای انجمن نماشی  در شهرستان ها شدند .


بهنام بداغي بهلولي ، مدير انجمن هنرهاي نمايشي هنگام دريافت لوح تقدير .



جهت مشاهده كامل گزارش تصويري به ادامه مطلب برويد

ادامه نوشته

آموزش تئاتر قسمت ششم


تخیل
نود و نه درصد آنچه که بر روی صحنه می بینید یا انجام می دهید از تخیل سر چشمه می گیرد . شما بر روی صحنه ، در خانه خود زندگی نمی کنید و هرگز نام شخصی اصلی خود را ندارید . با هر که صحبت می کنید ، شخصی است که بطور تخیلی توسط نمایشنامه نویس نوشته شده شده است .
در هر موقعیتی که خود را بیابید ، موقعیتی تخیلی است . به این تر تیب بنیان هر کلمه و هر رویداد در تخیل بازیگر شکل می گیرد . همه چیز دورغ است ، مگر اینکه از خلال یک واقعیت – تخیل بازیگر – عبور کند . به این جهت در کلاسهای بازیگری ، مهمترین تمرینات تمریناتی هستند که به استفاده از تخیلی مربوط می شوند .

شعور جمعی
تخیل عبارت است از قدرت شما در تجسم چیزهایی که هرگز به آن نیاندیشیده اید . برای اینکه همیشه آماده چنین کاری باشید ، باید بدانید که حافظه شما تا چه حد غنی است . حافظه جمعی نوع انسان چنان است که هیچ بخشی از آنچه که تا کنون دیده ، شنیده ، خوانده و یا لمس کرده است فراموش نمی کند .

شما تنها به به بخش کوچکی از انچه که میدانید متکی هستید ، اما همه چیز را می دانید . همه چیز آنجا حاضر است . گنجینه ای عظیم از دانسته ها در ذهن بازیگر وجود دارد که هرگز ، جز در نمایش از آن بهره برداری نمی شود .

اگر خود را فقط در لحظاتی از زندگی اجتماعی که متعلق به نسل شماست زندانی کنید ، خود را از اشیا و دوره هائی که تجربیات شخصی شما را شامل نمی شود جدا کنید ، نتیجه کلی آن بی حرمتی به کل جهان و بیگانگی شما نسبت به همه آن چیزایی است که به علت قرار نداستن در محدوده عادات روزانه شما ، به فوریت برایتان قال شناسایی نیستند .

اهمیت ادبیات دراماتیک از فرهنگ یونان باستان تا فرهنگ قرن بیستم تداوم دارد . یعنی که :
1- همه خصوصیات ملی و محلی
الف- لهجه ها
ب- منابع طبیعی
2- تغییرات و انتقال سبک ها
3- اعصار گوناگون
4- سطوح مختلف اجتماعی
5- آداب و رسوم اخلاقیات سالهای گذشته
6- تغییر لباسها از نسلی به نسل دیگر
7- تغییرات اثاث خانه
8- اصوات گوناگون موسیقی از روزگاران گذشته

این سیر تکامل اجتماعی است که لیوان سفالی را به لیوان کاغذی یک بار مصرف تبدیل کرده است این بُعد تارخی ، میراث شماست .
تخیل شما کلیدی است که در این گنجینه عظیم را به رویتان می گشاید .
تخیل می تواند بازیگر را برای ابزار عکس العمل های سریع آماده نگهدار . او میتواند سریع ببیند ، سریع فکر کند و سریع مجسم کند . در تمریناتی که برای تحریک نیروی تخیل بکار می رود ، من به دنبال عکس العمل های آنی بازیگر نسبت به اشیائی که با آن کار می کند می گردم . زیرا برای اینکه تخیل سریع عمل کند ف همه انچه که بازیگر باید انجام دهد آن است که بگذارد تخیل به راحتی کار خود را انجام دهد .


منبع : کتاب تکنیک بازیگری از استلا آدلر
به نقل از : تئاتر = زندگی

آموزش تئاتر قسمت پنجم

شلی زبان :
برای از بین بردن شلی زبان ، زبان خود را در پشت دندانها قرار داده ، جمله زیر را بگویید :
(( او دختری فوق العاده و زیبایی بود که در حال قدم زدن در خیابان ، پشت ویترین مغازه ای ایستاد تا نگاه کند ))
شما باید مشخص کنید شلی زبان شما از کجا ناشی می شود . یاد گرفتن اینکه شلی زبان در کجاست ، مقدمه ای برای یادگیری لهجه است .

لهجه :
برای یاد گرفتن لهجه :
1- توصیه می شود که یک حرف صدا دار و دو حرف بی صدا را از زبانی که روی آن کار می کنید انتخاب کرده و روی آن کار کنید .

2- برای زبانه و لهجه های محلی ، این تمرین و کنترل را در زندگی روزمره خود آنقدر انجام دهید تا وقتی که بتوانید به راحتی آن را ادا کنید .
تمرین :
یک لهجه جنوبی را تمرین کنید .
لهجه اصفهانی
و ...
دوستانی که مشکل کلمه زدگی در کلام خود دارند مثل کلمات : ( گ ، ش ، س ) جملات زیر را حتما روی 10 بار برای خود تکرار کنند . شمرده و با صدا بلند .
1- کار گدای گیج و گنگ گرگانی کندو کاو گردوی گرد گرکانیست .
2- شیخ شمس و الدین سه شنبه شب سه شیشه سرکه شیره سر کشید .
3- دیشب پری شب پس پری شب سه شنبه شب سخت شب سردی بود دیشب .

حافظه عضلانی :
به محض آنکه توانستید با استفاده از دستان خود وسائل فرضی را به کار برید ، به یکی دیگر از اصول حرفه خود اصل حقیقی بودن صحنه دست یافتید . صحنه واقعیت و حقیقت خاص خود را دارد .
قلم خود نویس
عینک
سوزن و نخ
قیچی
آستین
وسایل صحنه همیشه حقیقت دارند . بازیگر باید به نوعی کار کند که حقیقت وسیله را مخدوش نکند .
بازیگر این وسایل را به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر به کار می برد و تخیل خود را به کارمی گیرد که آنها را حقیقی نشان دهد .

مثال :
عینک ، به عنوان یک وسیله صحنه ، تمیز است . اما بازیگر با استفاده از تخیل خود آن را تمیز می کند .
عینک خم شده است بازیگر می خواهد آن را تمیز کند .
عینک شکسته است بازیگر میخواهد آنرا تعمیر کند .
در هر یک از این موارد ، بازیگر با استفاده از وسایل واقعی و به کار بردن تخیل خود ، وسایل را به گونه ای به کار می برد که انگار خراب شده اند .

مثال :
می خواهید در یک ظرف شیشه ای را که خیلی سفت بسته شده است باز کنید .
شما به حسب آنچه که در زندگی واقعی انجام داده اید ، مقدار نیروی عضالانی که برای باز کردن در چنین ظرفی لازم است به خاطر دارید . آن را روی صحنه بکار برید .
در ظرف شل است . شما باید مقدار نیرویی که برای باز شدن در بکار بردید را بخاطر آورید .
واقعی که شما ، با نخ کردن یک سوزن و خیاطی کردن ، یا تمیز کردن عینک و به چشم گذاشتن آن بر روی صحنه به وجود آورید ، برای این نیست که تماشاگر شما را باور کند . برای این است که شما خودتان را باور کنید . بازی خوب زمانی ارائه می شود که شما خودتان قانع شوید که انچه انجام می دهید حقیقت دارد .
این یکی از اصول واقع گرایی است و با انجام دادن کارهای خیلی ساده تحقق انجام می یابد .
با این تمرینات ، شما می آموزید حقیقت حسی حافظه عضلانی خود را به کار برید .

تمرین :
برای ایجاد مهارت در به کار بردن حافظه عضلانی تمرین های زیر را انجام دهید :
1- یک سوزن بر دارید و با نخی فرضی آن را نخ کنید .
2- یک رشته نخ بردارید و با یک سوزن فرضی آن را نخ کنید .
3- با یک نخ و سوزن واقعی یک پارچه واقعی را لبه دوزی کنید .

تمرین :
1- کفش خود را از گل و لای فرضی پاک کنید .
2- از روی یک دامن یا شلوار واقعی ، یک پر فرضی را بر دارید .

تمرین :
چسب به دستتان چسبیده است . دست های خود را تک به تک زیر شیر آب فرضی بشویید و ببینید چسب از دستتان پاک می شود .

منبع : کتاب تکنیک بازیگری از استلا آدلر
به نقل از : تئاتر = زندگی

آموزش تئاتر قسمت چهارم

کنترل اعضای بدن
اصل : قبل از هر چیز باید به معیارهای خود دست یافته و بدن خود را بشناسید .
کنترل اعضا باید بطور موضعی انجام شود . بعنوان بازیگر باید بیاموزید که آنقدر با اعضای کنترل شده به سر برید تا وقتی که بدون فکر کردن به آن ، این کنترل را انجام دهید .
به عنوان بازیگری که برای ایفای نقش های متفاوت به سراغتان می آیند ، باید بیاموزید که اعضای بدن خودتان را کنترل کنید تا بتوانید حرکاتی را که به آن عادت ندارید انجام داده ، توانائی راه رفتن به اشکال متفاوت را ، که مربوط به شخص بازی می شود ، در خود به وجود آورید .
روش انجام این کار آن است که بعضی از اعضای بدن خود را با وضعیت متفاوتی در نظر بگیرید . مثلا زانوئی که خم نمی شود یا پشتی که خمیده است . وعضو مورد نظر و عضلاتی که آن غضو را حمایت می کند را حمایت و کنترل می کنند مشخص کنید .

تمرین :
زانوی خود را به وضعی در آورید که خم نمی شود . این زانوی خشک شده را به وضعی کنترل کنید که نگذارید هیچ عضو دیگری از بدن شما سفت و خشک شود .
1- با این زانو خشک شده در اتاق قدم بزنید
2- با آن از پله بالا بروید
3- با آن لبس بپوشید
4- با آن رژه بروید
5- با آن برقصید
6- با آن زندگی کنید
اگر هر روز چند ساعت این تمرین را انجام دهید ، قادر خواید بود که کنترل عضلانی لازم را برای ایفای نقش شخصی که زانوهایش خم نمی شود به دست آورید . توجه داشته باشید این ویژگی به سایر اعضای بدنتان سرایت نکند و دیگر حرکات جسمی شما را تحت تاثیر قرار ندهد .

تمرین :
با استفاده از دو انگشت دست راست خود و مستقیم نگهداشتن انگشتان دوم و سوم یه شکلی که گوئی این دو انگشت صدمه دیده و آنها گچ گرفته اید ، تمرینهای زیر را انجام دهید .
میز را تمیز کنید
کت خود را بپوشید
کت خود را در آورید
یک پیراهن دکمه دار به تن کنید
پیش بند ببندید

این تمرین توانائی مشخص کردن اندامهائی را که در یک کنترل عضلانی مورد استفاده قرار می گیرند ، به شما می دهد . مثل کنترل مفصل ران یا پشت .

این خود شما هستید که باید قانع شوید که آنچه انجام میدهید حقیقی است . شما باید بیاموزید که با این حالت استثنایی که برای بدن خود به وجود آورده اید ، هم بطور مداوم سر برید و هم آن را فراموش کنید . کنترل عضلات باید به طبیعت ثانوی شما در آید ، به گونه ای که نصبت به آن ناخودآگاه باشید .
کنترل بدن و صدایتان به خود شما مربوط می شود .خود را به بازیگری واقعی تبدیل کردن کار دشواری است .


منبع : کتاب تکنیک بازیگری از استلا آدلر
به نقل از : تئاتر = زندگی